افتتاحية لمجلة الرسالة حاجتنا الى تطبيق مفاهيم مراقبة وتحسين الجودة فى الخدمات الصحية


الحمدلله المتفضل بنعمه, الجواد بخيراته ,,,,,, والصلاة و السلام على من لا نبي بعده
القائل " لكل داء دواء فإذا أصيب دواء الداء برئ بإذن الله تعالى " . رواه مسلم
وفيما روى أبي
سعيد الخدري أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : - ما خلق الله من داء إلا وجعل له شفاء علمه من علمه وجهله من جهله إلا السام '' والسام الموت .رواه ابن ماجه.
وفي طور مرارة الواقع و صلابة تحدياته ورغم تدهور الأوضاع في البلاد على كافة المستويات فإننا لا نزال ندفع بقوة لمقاومة تلك المعوقات و صامدين في اجتياز العقبات و محافظين على المكتسبات و مستمرين في عملية التحسين و التطوير في المجال الصحي مستبصرين برؤيتنا الريادية .... ومتمسكين برسالتنا السامية...... شغوفين بالتفاني في تلبية طموحاتنا الكبيرة
وصدق الشاعر حيث قال -:


و إذا كانت النفوس كبار تعبت في مرادها الأجسام

و حتى لا نتيه في عالم التطوير من دون وضوح و ترتيب....فإننا لا نغفل المعايير الدولية و تحقيقها بل نجعلها أساسا و معيارا في كل أقسام المستشفى .... مهتمين بجودة العناية الصحية للمرضى و مستمرين في البحث و الاستقصاء لتلبية التطلعات المستقبلية ومع تزامن الذكرى العاشرة لتأسيس المستشفى فإننا قد قطعنا شوطا كبيرا في تحقيق مبادئ الجودة العالمية ضمن استراتيجية المستشفى في التميز والارتقاء بالخدمات الى افضل المستويات وبموجب هذه الاستراتيجية فإنه تم إنشاء إدارة الجودة ضمن الهيكلية الادارية للمستشفى مسنودة بالإدارة مباشرة وتكاملا مع القناعات الراسخة لدى الجميع بضرورة مواكبة تطورات العمل الصحي اقليميا ودوليا ,لذلك تم إلحاق ادارة الجودة بشكل مباشر بالمدير العام .... مع الأخذ بعين الاعتبار التكامل المعلوماتي الذي يسهل الوصول الى تحقيق المرونة و ضبط مؤشرات القياس بطريقة تضمن تغذية راجعة تحقق إنتاج قرارت تحسينية و تطويرية بشكل سليم
وبالتالي فهي فرصة من هنا لتكون دعوة لجميع الزملاء الأطباء الأخصائيين والمقيمين والاداريين للانضباط بإدخال البيانات عبر النظام الإلكتروني حتى تتم العملية بجودة و دقة عاليتين
وفقني ووفقكم الله لما يحبه ويرضاه



Our need for adopting quality standards in our hospital :
IN spite of the obstacles interrupting us and the deteriorating situation that Yemen is experiencing nowadays, we in UST Hospital still work hard to face challenges, pass all the obstacles and keep all the gains. Furthermore, improvement of healthcare services we provide is ongoing and it is guided by our leading vision and mission hopefully to meet our great ambitions.
In order not to be misguided or disorganized in achieving quality of healthcare services, we never overlook the international standards of Healthcare services quality; rather, those standards are dealt with as ends themselves in providing services for our clients at all levels. Since UST Hospital management pays attention to the quality of healthcare services provided to patients, it always updates its policies and procedures to meet future expectations in this concern.
In the tenth anniversary of Opening UST Hospital, we have come along way in achieving International quality standards within the Hospital strategy in terms of excellence and pioneering in providing Healthcare services. Under this strategy, the hospital established Quality Department as part of its Organizational structure and based on the ground that the Hospital must keep pace with new updates and developments at the local, regional and global levels. We need also to consider Informational Integration to facilitate achieving flexibility and controlling measurement indicators in a way that ensures feedback for taking improvement decisions properly.
Thus, let’s take this opportunity to invite all colleagues to record all the data related to patients electronically into the IT system of the hospital in order to maintain high quality and accuracy at the same time. .





Comments